Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
Aasiasta kohti globaaleja animaatiotuotantoja
Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
Virta
In English

Aasiasta kohti globaaleja animaatiotuotantoja


Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
LIISA VÄHÄKYLÄ

Liisa Vähäkylä

Liisa Vähäkylä on Finnanimationin toiminnanjohtaja. Tuottajien yhdistys on edistänyt vuodesta 2005 kotimaisen animaation kansainvälistymistä etenkin Euroopassa ja Aasiassa. Kotimaassa Finnanimation järjestää kansainvälistymisvalmennusta paitsi tuottajille myös luovien alojen agenteille.

LIISA VÄHÄKYLÄ

LIISA VÄHÄKYLÄ

Animaatioala elää täysin globaalisti. Silti osa suomalaisista animaationtekijöistä kehittelee tuotantojaan joko Suomi-keskeisesti tai etsien mieluisinta yhteistyökumppania läheltä, joko Pohjoismaista tai Keski-Euroopasta. Animaatioalan pitäisi kuitenkin kansainvälistyä voimakkaammin ja ymmärtää, että meidän tärkein ilmansuunta on Aasia.

Finnanimation oli joulukuussa 2010 ensimmäistä kertaa mukana Asia TV Forumissa Singaporessa. Osa tuottajista oli tehnyt tärkeään tv-alan tapahtumaan omia vierailuja, mutta tuolloin toteutimme ensimmäisen suomalaisen ständin yhteistyössä Favexin kanssa.

Innokkaimmat osallistujat koko suomalaista tv- ja elokuva-alaa Aasiassa esittelevälle ständille löytyivät tuolloin animaatiotuottajista. Mukana 2010 olivat tuottajat Petteri Pasanen Anima Vitaesta, Kare Hellen NDFC Helsingistä, Jim Solatie Futurecodesta sekä Osmo Productionin Pekka Pirttiniemi ja ohjaaja Arturas Pozdniakovas.

Välittömintä vientiä oli Suomi-Kiina-yhteistuotantona syntyneillä Dibitassuilla, mutta myös Osmo Production löysi tapahtumasta itselleen intialaisen yhteistyökumppanin, jonka kanssa se tuottaa parhaillaan Kuningas Nalin Legenda -elokuvaa. Koska pitkä elokuva perustuu Intian kansallistarustoon, on luonnollista että yhteistyökumppani on intialainen ja tuotanto tehdään Intiassa.

Malesiaaan perustetun Anima Pointin CTO Jani Kuronen ja tuottaja Petteri Pasanen. Kuvassa takana Point Collegen rakennus.

Malesiaaan perustetun Anima Pointin CTO Jani Kuronen ja tuottaja Petteri
Pasanen. Kuvassa takana Point Collegen rakennus.

Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin suomalais-aasialaisella rintamalla on tapahtunut paljon. Ensimmäiseksi Aasiaan ehti Rovio, jonka Shanghain toimisto perustettiin virallisesti kesäkuussa 2012. Vaikka futuristinen jättikaupunki on kooltaan koko Skandinavia ynnättynä Baltian mailla on Rovio kasvanut siellä maltillisesti. Samanaikaisesti Espooseen on syntynyt eurooppalaisittain merkittävän kokoinen animaatiotuotantoyksikkö.

Osa Rovion testaamista 2D- ja 3D-animaatiostudioista on löytynyt suoraan Shanghain alueelta ja osa kauempaa. Toistaiseksi kokemus on ollut, ettei innokkaasta yhteistyöhalukkuudesta huolimatta hyviä studioita ole Kiinassa liiaksi asti. Kiinassa joutuu kilpasille parhaista osaajista mm. DreamWorksin kanssa, joka perusti yhteistyössä kiinalaiskumppaniensa kanssa yhtiön, jota kutsutaan Oriental DreamWorksiksi.

Anima Vitaessa on edistytty viime viikkoina rivakasti. Sen Aasian toimintamalli on lähempänä Dreamworksia kuin Kiinassa tuotantojaan teettäviä tanskalaisia tai ranskalaisia studioita. Anima ei ole ostanut Aasista alihankintapalvelua, vaan se on perustanut kakkosstudion Malesiaan. Studio on nimeltään Anima Point, ja “Industry-Ready-Training”-koulutuksen on määrä käynnistyä linjastolla lokakuussa 2013. Koulutus järjestetään yhteistyössä Animan paikallisen kumppanin oman oppilaitoksen Point Collegen kanssa.

Joulupukin vieressä Luyi Yang, joka koordinoi new media  -suhteita Rovion Shanghain toisella puolella.

Joulupukin oikealla puolella Luyi Yang, joka koordinoi uusmediaa Rovion Shanghain toimistossa.

Anima hakee yrityksensä kasvua sieltä missä markkinat kuhisevat. Myös Talent Pool on laajempi Aasiassa. Malesiaan sitä virtaa lähimaista, kun taas Suomessa osaajien määrä on rajallisempi. Myös tuotantojen rahoitus, paikallinen 30 prosentin rebate –intensiivi yhdistettynä paikalliseen palkkatasoon, ovat merkittäviä tekijöitä.

Animan yhteistyökumppanit ovat Malesian kiinalaisia. He puhuvat kotonaan kiinan murteita, keskenään yleiskiinaa eli mandariinia mutta animalaisten kanssa sujuvaa englantia. Yhteistä kieltä tärkeämpääkin on se, että kumppanit ovat mukavia tyyppejä ja että heidän kanssaan yhteinen suunta löytyi helposti. Laajenemismahdollisuuksia Malesiasta on paitsi Manner-Kiinaan myös muihin kehittyviin maihin.

Samalla tapaa kuin monikulttuurisen Malesiaan myös Aasian Skandinaviaksi nimettyyn Singaporeen suomalaisyritysten on ollut helppo kotiutua. Jos Singapore vaikuttaa jonkun makuun liiankin siistiltä ja toinen vierastaa Malesian muslimien tapoja, niin Hongkong on villimpi vaihtoehto, kujissaan, kojuissaan ja kiinalaisissa kylteissään New York aasialaisin maustein. Siinä missä New York ei ole animaatiokaupunki, Hong Kongissa kehitetään koko ajan uutta animaation ja siihen läheisesti liittyvien pelien, sarjakuvan ja lelujen alueella. Suuret tuotantotehtaat ovat paikallisjunamatkan päässä, Guangzhoun, Dongguanin ja Shenzhenin muodostamassa kolmen kaupungin urbaanissa vyöhykkeessä, jota nimitetään myös ”maailman tehtaaksi”.

Finnanimation on ehdottanut Hongkongin Digital Entertainment Associationille, että suomalaisten ja hongkongilaisten yritysten kesken perustettaisiin vaihto-ohjelma. Kiinnostus oli heti suuri. Suomesta kaikki eivät ehdi vaihtoihin opiskeluaikoinaan sekä lisäksi alalla on itse oppineita kuin myös itsensä työllistäviä yrittäjiä, freelancereita ja pätkätyöläisiä. Muutaman kuukauden oleskelu Aasian ytimessä avaa nuorille tekijöille ja tuottajille uusia näkökulmia tehdä animaatioita erilaisille yleisölle ja erilaisin tuotantotavoin.

Kuvat: Liisa Vähäkylä ja Kristiina Tolvanen