Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
Mestarit laivalla
Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
Virta
In English

Mestarit laivalla


Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
TAPANI TOLONEN

Tapani Tolonen

Tapani Tolonen on viidennen vuoden animaatio-opiskelija Turun taideakatemiassa. Hän on tehnyt piirroselokuvan ”Naamat” (2010), ollut mukana nukke-elokuvan ”Yli ja Ympäri” (2011) tekijäryhmässä ja viimeistelee nyt piirrettyään ”Dikotomia”.

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Oltiin syyskuussa kymmenen päivää Venäjällä Krok-animaatiofestivaalilla. Se järjestettiin laivalla, joka kulki Pietarista Moskovaan reittiä, jota minun on jälkikäteen ollut mahdotonta hahmottaa. Kyseessä oli näet sellainen kuuri, jonka jäljiltä olin kuukauden päivät psykofyysisesti ns. ”ruvella”.

Festareilla oli kolme kilpailusarjaa: opiskelijatyöt, lopputyöt ja ensimmäiset koulunjälkeiset elokuvat. Laivan matkustajakunta oli kaksijakoista: toisaalta nuoria animaatio-opiskelijoita, toisaalta kokeneita alan konkareita, kuten Juri Norstein, Eduard Nazarov, Max Howard, Konstantin Bronzit ja Igor Kovaljov.

Jokaista kilpailusarjaa kohti oli järjestetty ”master-minding”-kinkerit, joissa kunkin elokuvan tekijä kutsuttiin yleisön eteen. Pöydän takaa venäläinen kriitikko Larisa Maliukova ja joku ”vanhoista mestareista” kommentoivat elokuvaa. Jotkut mestareista olivat aika kovasanaisia. Maliukova sen sijaan oli ystävällinen ja mukava, vaikkei hänkään lepsuillut.

Suomalaiseen silmään venäläinen meininki vaikutti jotenkin autoritaariselta ja dogmaattiselta. ”Mestarit” luettelevat totisina elokuvien virheitä ja heihin suhtaudutaan kunnioituksella, joka tuntuu meistä omituiselta. Toisaalta jokainen leffa sai palautteen tunnetulta ja arvostetulta animaattorilta. Totisuudella on hyvätkin puolensa: Venäjällä animaatio ainakin otetaan vakavasti.

Näillä ”mestareilla” on mielipiteitä, eivätkä he arkaile kertoa, miten asiat pitäisi tehdä. Suomessa taiteen opettajat pelkäävät opettaa mitään, jotta he eivät painostaisi opiskelijaa pois omasta tyylistään. Suomessa ajatellaan, että ”koska ei ole olemassa vääriä tapoja, ei kannata opettaa yhtään oikeaakaan”. Annetaan jokaisen itse löytää oma ilmaisunsa.

Blogikuva_krok

Hytti 328:n kommentti Norsteinin isännöimien turpakäräjien jälkeen.

Kun Norstein sanoi: ”Teidän elokuvissanne on tahmea rytmi. Niissä pitää olla enemmän teräviä aksentteja”, se oli konkreettisempaa kuin melkein mikään, mitä olen suomalaisessa animaatio-opetuksessa neljän vuoden aikana kuullut.

Meikäläinen opettaja ei ikinä näytä esimerkkiä, koska hän pelkää tuhoavansa opiskelijan persoonallisen tyylin antamalla tälle mallin. Kukaan ei anna mallia. Taideopettaja ei maassamme kokemukseni mukaan juuri koskaan itse tartu kynään ja näytä, miten näitä hommia tehdään. Mutta opiskelijalle olisi hyödyllistä oppia edes yksi tapa tehdä jotain. Hän voi hylätä sen heti, ja tehdä aivan päinvastoin, mutta ainakin hän on oppinut jotain. On hyödyllistä oppia jotain, vaikka se olisikin rajoittunutta.

Venäläiset mestarit eivät epäröineet puhua teoriasta. Heidän puheissaan Eisenstein, Stanislavski ja Meyerhold ja näiden ajatukset ”vertikaalisesta montaašista” ja ”tempo-rytmistä” olivat yhtä ajankohtaisia kuin 20-luvulla ja he pitivät näitä elokuvan ja teatterin klassikoita myös animaation kannalta varteenotettavina. Meidän maassamme kukaan ei ota animaatiota niin vakavasti, että yhdistäisi sen näihin kunnianarvoisiin haamuihin. Teorialla (ja name-droppingilla) ei tietenkään ole itseisarvoa, mutta kyllä se laajensi ainakin meikäläisen käsitystä animaatiosta elokuvan lajina muiden joukossa.

Seuraava opiskelija-Krok on 2014 ja sinne kannattaa kaikkien tarjota elokuvaansa. Mikäli järjestelyt pysyvät samanlaisina, kilpailuihin valitut ohjaajat saavat ilmaisen kymmenen päivän laivamajoituksen kaksine aterioineen päivässä. Lisäksi on omintakeista ohjelmaa.

Kaikki leffat katsotaan dvd:ltä, joten jos filmi menee jostain syystä poikki, vika on kyllä muualla kuin järjestäjissä.

 

 

Comments

  1. Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 3.9.0.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114

    Notice: wpdb::prepare kutsuttiin väärin. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Lisätietoja: Debugging in WordPress(Tämä viesti lisättiin versioon 4.8.3.) in /biz/animatricks.net/html/blog2/wp-includes/functions.php on line 3114
    class="comment byuser comment-author-elli even thread-even depth-1" id="comment-28">
    Elli Vuorinen says:

    tapsa, hyvä kirjoitus! ja hyvää kritiikkiä suomalaista taideopetusta kohtaan. kuitenkin koin itsekin KROKin kokeneena, että opetukset rytmin ja elokuvakerronnan perusteista näkyivät nuorten venäläisten animaatio-ohjaajien töissä. Rytmi oli paikallaan, mutta sisältö ja tarinat laahasivat pahasti muiden maiden animaatioihin verrattuna. tämä lienee vähän liian kärjistetty yleistys, mutta muistan norsteinin sanoneen, että kaikkien pitäisi tehdä animaatioita perustuen pelkästään pushikinin ja gogolin teksteihin. joku kultainen keskitie olisi tässäkin paras…

    • Tapani Tolonen says:

      Olen täysin samaa mieltä. Itseäkin hieman sapettaa tossa Norsteinin koulukunnassa se, että kun pannaan Bachit soimaan, niin animaatio on heti taidetta. Ei sitä taiteellisuutta tarvitsisi välttämättä lainata animaation ulkopuolelta korkeakulttuurista.

      En kiinnittänyt huomiota tuohon sisällön ja tarinan laahaamiseen, mutta nyt kun sanot, saatat olla oikeassa. (Vaikka me oltiinkin siellä eri vuosina.) Meidän koulussamme esimerkiksi käsikirjoitusopetus on kyllä ollut tosi hyvää, samoin perusanimointiopetus. Se, mikä oikeastaan on puuttunut, on käsiksen purku kohtauksiksi, niiden rytmittäminen ja tällaiset ”näyttelijäntyö”-jutut.

      Mut joo: keskitie on oikeasti aina paras, mutta se löytyy vain kärjistämällä vuorotellen molempiin suuntiin! :-)