Virta
In English

Astu Animatricksin Virtaan!

BlogiAnimatricksin ohjelmisto on nyt julki

Suomen ainoa animaatioelokuvafestivaali  vietetään tänä vuonna 24.-26. huhtikuuta Helsingin Bio Rexissä. Vuoden 2015 teemojamme ovat joukkorahoitus ja animaatiomusiikki. Festivaalin kruunaa Rocks in my Pockets -animaation ensi-ilta sekä Signe Baumanen ja Mark Thomasin ainutkertaiset tekijävierailut.

TEEMA: JOUKKORAHOITUS

AVAJAISNÄYTÖS:
ROCKS IN MY POCKETS & SIGNE BAUMANE

Pe 24.4. klo 17.00/ Su 26.4. 18.30

Latvian Oscar-ehdokkaana tutuksi tulleen, jo puheenaiheeksi muodostuneen ROCKS IN MY POCKETS (2014) -animaation ensi-iltaa vietetään Animatricksissa heti perjantaina. Tämä joukkorahoituksella toteutettu independent-animaatio käsittelee rankkoja teemoja, kuten itsemurhaa, masennusta, alentamista ja kateutta nuoren naisen näkökulmasta. Tekijä Signe Baumanen omakohtaisten kokemusten sekä ironian ja sarkasmin saattelemana animaatio päästää katsojan lähelle tekijäänsä ja hänen perheensä synkkää historiaa.

Animatricksilla on myös kunnia saada vieraakseen animaation tekijä SIGNE BAUMANE, joka perjantain ensi-iltaesityksen jälkeen pitää yleisölle mielenkiintoisen kysymys- ja vastaustuokion.

JOUKKORAHOITETUT LYHYTANIMAATIOT JA PANEELIKESKUSTELU
Pe 24.4. klo 19.15/ Su 26.4. klo 16.30

Joukkorahoitus on hyvä vaihtoehto, kun yksittäisellä tekijällä budjetti on pieni tai lähes olematon. Tämä rahoituskäytäntö nimittäin tarjoaa mittavia mahdollisuuksia taloudellisen pääoman kasvattamiseen. Perjantaina ja sunnuntaina festivaalivieraat pääsevät nauttimaan joukkorahoitettujen animaatioiden parhaimmistosta, kun yhdeksän erilaista animaatiota täyttävät elokuvasalin. Pääosin esitettävät teokset tulevat Yhdysvalloista, mutta mukana on myös teoksia Ranskasta, Iso-Britanniasta ja Kanadasta. Sunnuntain esityksen jälkeen järjestetään myös joukkorahoitusilmiötä koskeva PANEELIKESKUSTELUTILAISUUS.

rocks_in_my_pockets

TEEMA: ANIMAATIOMUSIIKKI

LUENTO:
MARK THOMAS JA ANIMAATIOSÄVELTÄMINEN

La 25.4. klo. 17.30

Kirsikkana kakun päällä ovat kansainvälisten asiantuntijoiden vierailut. Lukuisiin komedia-, draama-, animaatio- ja lastensarjoihin musiikin säveltänyt MARK THOMAS saapuu Animatricksiin pitämään ainutkertaista luentoa animaatiosäveltämisen saloista. Tämä musiikkinero tunnetaan erityisesti Late Lammas- televisiosarjasta sekä elokuvista Dog Soldiers (2002) ja Agentti Cody Banks 2: Päämääränä Lontoo (2004)

TAITEENJANO JA KULTTUURINNÄLKÄ HOUKUTTELEE LAPSIPERHEET LIIKKEELLE
Lasten lauantai 25.4. Bio Rexin aula klo 11.00-14.00 (vapaa pääsy)
Livedubbausnäytös La 25.4. klo. 13.15 kesto 45 min

Animatricks panostaa tänä tulevaan animaatiosukupolveen pyrkien antamaan vaativalle nuorelle yleisölle mahdollisimman kiinnostavaa nähtävää, tehtävää ja koettavaa. LASTEN LAUANTAISSA on mukana muun muassa Kevätpörriäinen, improvisoituja tarinoita sekä Jenni Ropen hauska Napa-Flipbook, joka on flipbookeja esittelevä pieni kioski. Sen ohessa järjestetään flipbook-työpaja, jossa lapset voivat itse kokeilla animaatiokirjan tekoa Ropen ohjauksessa.

Lapsille ja nuorille suunniteltu kokonaisuus rakentuu teeman mukaisesti animaatioiden äänimaailmaan liittyvien asioiden ympärille. Animatricks järjestää junioreille LAULAVA JÄÄKARHU JA RÖHKIVÄ VALAS -LIVEDUBBAUSNÄYTÖKSEN jossa perheen pienimmät pääsevät luomaan uuden äänimaailman Rovion huippusuosittuihin ANGRY BIRDS -ANIMAATIOIHIN. Animaatiot rullaavat taustalla, kun dubbaajat ja yleisö tuovat tarinoihin omat tulkintansa vuorosanoilla ja ääniefekteillä.

angry_birds

ANNA ITSELLESI LUPA HEITTÄYTYÄ MUSIIKIN VIRRAN VIETÄVÄKSI
Uudella äänellä: Kikattava kakkiainen su 26.4. klo 13.15
Kalevala & Stringburée band la 25.4. klo 15.45
Animaatio ja musiikkivideo: kuin luodut toisilleen su 26.4. klo 14.15

Animatricksissa yleisö pääsee heittäytymään mukaan musiikin virtaan. Ohjelmisto kuljettaa kuulijan äänimaailman alkulähteille tarjoten mahdollisuuden tutustua ennenkokemattomiin mielenmaisemiin. KALEVALA & STRINGBURÉE BAND tarjoilee aivan uudenlaisen kokemuksen kansalliseepoksemme parissa. Luvassa on Reino Niinirannan koko seitsenosainen Kalevala-animaatiosarja, jota Stringburée säestää livenä omintakeisilla ja mystisillä äänimailmoillaan. METROPOLIAN SÄVELLYS- JA POP & JAZZ KONSERVATORION OPISKELIJAT sen sijaan ovat luoneet uudet sävellykset suosittuun Kikattava Kakkiainen -lastenanimaatioon.Animatricksissa yleisö kuulee kolme ennalta sävellettyä jaksoa, mutta neljännen opiskelijat ovat luvanneet improvisoida paikan päällä. Lopuksi yleisölle esitetään animaatiojaksot alkuperäisine äänineen. Musiikin ja animaation liittoa pääsee ihastelemaan myös ANIMAATIO JA MUSIIKKIVIDEO – KUIN LUODUT TOISILLEEN -tilaisuudessa, jossa 12 huippuanimaatiot liputtavat tämän liiton puolesta.

Lemmink+ñinen lempii

LYHYTANIMAATIOKILPAILUN PALKINTOJEN JAKO
La 25.4. klo 19.00 Bio Rex (vapaa pääsy)

Festivaalien yhteydessä järjestettiin LYHYTANIMAATIOKILPAILU yhdessä Rovio Entertainment -mediayhtiön kanssa. kilpailuun otti osaa yhteensä 459 animaatiota, joista kilpailuun valitut tuotannot esitetään festivaaleilla. Kansainväliset huiput- sarjassa esitetään 22 animaatiota ja Uudet kotimaiset -kilpasarjassa puolestaan 13. Festivaaliraati valitsee kilpasarjojen elokuvista vuoden voittajat, jotka julkaistaan ja palkitaan sunnuntaina 26.4. kaikille vapaassa tilaisuudessa.

Kansainvälisen sarjan voittavan animaatio saa 3000 euron palkinnon ja kotimaisen sarjan voittaja 1000 euron palkinnon. Palkinto luovutetaan elokuvien ohjaajille.

ANIMATRICKSIN FESTARIKLUBI
Ovet klo 20.00 // Ohjelma klo 21.00.
Liput 8 e

Animatricksin virallinen FESTARIKLUBI pidetään lauantaina 25.4. Helsingin Gloriassa (Pieni Robertinkatu 12). Ohjelmassa muun muassa legendaarinen ANIMAATTOREIDEN TAISTO, jossa neljä etukäteen ilmoittautunutta joukkuetta kisaavat kovimman animaattorin tittelistä. Animaatiot tehdään paikan päällä, yleisön edessä ja ilman esivalmisteluja. Aikaa animaation tekemiseen on 30 minuuttia.

BlogiAnimaattoreiden taisto tulee taas

Perinteinen animaattoreitten taisto palaa takaisin Animatricksin festivaaliklubille. Kilpailussa 3-4 hengen joukkueet mittelevät keskenään animoinnin mestaruudesta. Tehtävä suoritetaan ilman esivalmisteluja, paikan päällä ja yleisön edessä. Aikaa animaation tekemiseen on 30 minuuttia.

Tällä lomakkeella voit ilmoittautua Animatricksin liveanimoinnin joukkuekisaan, joka käydään lauantaina 25.4.2015 Gloriassa.

Ilmoittautuminen päättyy 1.4.2015. Ilmoitamme valituille henkilökohtaisesti.

Lisätietoja: tiedotus@animatricks.net

BlogiLyhytanimaatiokilpailu on päättynyt: teoksia saapui yli 450 kappaletta

Animatricks kiittää kaikkia lyhyelokuvakilpailuun animaationsa lähettäneitä tekijöitä! Esivalintaraadilla riittää katsottavaa, sillä kilpailuun otti osaa huimat 459 animaatiota.

Raati valitsee kilpailussa näytettävät animaatiot, joiden tekijöille ilmoitetaan päätöksestä henkilökohtaisesti. Kilpailuun valitut tuotannot esitetään Kansainväliset huiput- ja Uudet kotimaiset –kilpasarjoissa 24.-26. huhtikuuta Helsingin Bio Rexissä.

Jännitettävää riittää viime hetkeen asti. Bio Rexissä tuomaristo valitsee lopulliset voittajaelokuvat, joiden ohjaajille on luvassa rahapalkinnot. Paras kansainvälinen animaatio palkitaan 3000 eurolla ja paras kotimainen animaatio 1000 eurolla.

PinnallaHyvää viihdettä, hyvää taidetta

Annatalolla nähtävässä Animaakarit-näyttelystä ja sen tekemisestä kertoo vastaava kulttuurituottaja Laura Palosaari, joka yhdessä kulttuurituottaja Liisa Paatsalon kanssa on tehnyt osallistumisesta totta. 

Laura Palosaari.

Laura Palosaari.

-Mistä idea näyttelyn järjestämiseen sai alkunsa?

”Alun perin Finnanimationin toimitusjohtaja Liisa Vähäkylä ehdotti Annantalolle yhteistyötä suomalaisen animaation 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ja siitä se lähti. Näyttely oli osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa ja avattiin Taiteiden yönä 21.8.2014. Se on avoinna 18.1.2015 asti, eli 5 kk, ja siis poikkeuksellisen iso satsaus. Kävijöitä on nyt tähän mennessä ollut 18 000.”

Lue lisää…

BlogiLama keskellä kesää – väliraportti Juhlavuodesta

LIISA VÄHÄKYLÄ

LIISA VÄHÄKYLÄ

Suomi ei ole köyhien, vaan ujojen ja hiljaisten maa. Suomessa on normaalia että perheellä on kaksi kesämökkiä, toinen merellä ja toinen järvellä. Sitäkin normaalimpaa on että suomalaisella on sauna omassa kodissa – jopa korealaiselle, jotka käyvät suomalaisten tapaan saunassa useita kertoja viikossa, se olisi luksusta.

Nämä olivat vain muutamia poimintoja asioista, joilla sain egyptiläisen vieraamme Mohamed Ghazalan hämmästelemään suomalaista elämäntapaa. Mohamed on Asifan Afrikan osaston puheenjohtaja ja kirjoittanut ensimmäisen opuksen afrikkalaisesta animaatiosta. Hänet kutsuttiin Suomeen Sata vuotta suomalaista animaatiota –juhlavuoden vieraana.

Lue lisää…

BlogiPitkät jäähyväiset

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Valmistuin Turun taideakatemiasta. Lopputyöni ”Dikotomian” ensi-ilta oli ”Videoiden yössä” toukokuun lopussa. Sitten oli valmistujaisjuhla ja johtajamme Eija Saarisen puutarhajuhla, jossa jouduimme lopulta jättämään toisillemme katkerat hyvästit. Koko viides vuosi oikeastaan oli yhtä pitkää jäähyväistä. Nyt olen kuukauden ajan koettanut selvitä koulunjälkeisestä alakuloisuudesta. On ikävä kaikkia; leffalaisia, kuvislaisia ja kaikkia.

Kupeksin siis puoli vuosikymmentä koulutusohjelmassa, jonka pitäisi kestää neljä vuotta. Mutta se on tavallista. Meidän vuosikurssistamme taisi valmistua vain yksi ajallaan; edellisestä saapumiserästä ei muistaakseni ketään. Olen miettinyt syitä tähän ja löytänyt kaksi.

Lue lisää…

BlogiIhanan kamalat!

REETTA HIETARANTA

REETTA HIETARANTA

Big Brother, Tukiainen, kökösti näytellyt B-leffat. Arvaan, että muutkin huomaavat heti näiden kolmen yhteyden. Hirveän noloja! Niin noloja, että pakko nähdä ja lukea lisää. Ja taas olivat ihanan kamalia! Myötähäpeä kutkuttaa nauruhermoja ja pönkittää ylemmyydentunnetta. Mutta animaatioita… niitä en ollut laittanut nolojen kerhoon, ainakaan vielä hetki sitten. Syitä on suunnilleen kaksi. Ensinnäkin olen katsonut enimmäkseen hyviä animaatioita ja toisekseen en ole ymmärtänyt animaation tekemisestä paljoakaan. Ymmärtämättömyys on laittanut minut sivuuttamaan vaikkapa huonon liikekielen olan kohautuksella, jos nyt edes olen noteerannut sitä. Animointi kun on varmaan niin vaikeaa (niin kuin onkin, mutta voi sen silti tehdä hyvin).

Lue lisää…

BlogiAnimaatiokommuuni

KATARIINA LILLQVISTMuseon rakennustyöt eteläisen Böömin Táborissa päättyivät tuntia ennen avajaisia ja autuaallisen väsymyksen tilassa toivotimme tervetulleiksi satapäisen vierasjoukon sekä suomitrion, kaksimetriset lintunuket, moravialaiset viinitynnyrit ja ensimmäisen näyttelyn.

Kolmipäiväisten karnevaalien jälkeen kolhoosimme rauhoittui aloilleen ja aikaa löytyi myös filosofoinnille. Museokaupunkimme on ennenkin tarjonnut suojaa mitä mielenkiintoisimmille utopioille, itse asiassa koko sen syntyhistoria liittyy poliittiseen ja uskonnolliseen toisinajatteluun.

Lue lisää…

BlogiKasvua ja vientiä – yhden kirosanoja, toisen mantroja

LIISA VÄHÄKYLÄ

LIISA VÄHÄKYLÄ

Olin vuonna 1995 kesätoimittajana Hesarissa ja sain kirjoitettavaksi jutun suomalaisista pelintekijöistä. Vakituisilla toimittajilla ei ollut sen paremmin kiinnostusta kuin tietoakaan alasta. Minun ystäväni Lontoossa pelasi suomalaisten tekemää Stardust-peliä, ja minua kiinnosti tavata tekijät, jos ei niinkään pelaaminen.

Uskon, että kuulun suureen enemmistöön, joka saattaa jäädä teoriassa koukkuun hyvään peliin, mutta jolla ei ole sellaista vapaa-aikaa, jonka täytteeksi ehtisi pelata. Kun väsyneenä palaan töistä, katson elokuvia ja tv-ohjelmia. Pidemmillä lomilla yritän lukea oikeita kirjoja kuten useimmat suomalaiset.

Lue lisää…

BlogiErikoistuako yhteen tyyliin tai tekniikkaan?

ELLI VUORINEN

ELLI VUORINEN

Ajattelin, etten kirjoittaisi enää yhtäkään riviä Japanin animaatioresidenssistäni näissä blogikirjoituksissani. Olen jo kahdesti aiemmin viitannut tähän 70 päivää kestäneeseen pyrähdykseeni Tokiossa. Kuitenkin siellä ollessani jouduin ensi kertaa lyhyen urani aikana perustelemaan omia valintojani elokuvantekijänä ja lähtökohtia taiteelliseen tekemiseeni. Yllätyksekseni omat periaatteeni poikkesivat paljolti kahden muun sinne valitun residenssitaiteilijan kanssa. En tiedä oliko vain sattumaa, että jokaisella tänä vuonna valitulla animaatiotaiteilijalla oli erilainen lähestymistapa animaatioihinsa, mutta se kirvoitti moniin hedelmällisiin keskusteluihin.

Lue lisää…

BlogiOnnistunut lama-ajan elokuva

ELI KYSYMYS SIITÄ, MITÄ USHERIN CLIMAX HALUAA SANOA ANIMAATIOAMMATTILAISILLE

ELINA MINN

ELINA MINN

Toimin Art Directorina juuri valmistuneessa Kenkähullu-lyhytanimaatiossa, joka toteutettiin digitaalisena pala-animaationa. Ensimmäisen Kenkähullu-työjakson teimme kahdestaan ohjaaja Chrzun kanssa syksyllä 2011. Vajaan kuukauden ajan etsimme elokuvalle visuaalista tyyliä: tutkin kuvakäsikirjoitusta, Chrzun keräämiä referenssikuvia, etsin pintamateriaaleja koneelta, Googlen kuvahausta ja vaatekaapista, piirsin luonnoksia elokuvan ympäristöistä ja hahmoista, ”kreisibailasin”*.

Lue lisää…

BlogiFestivaalien taika ei haihdu

HEIKKI JOKINEN

HEIKKI JOKINEN

Olin juuri viikon Stuttgartin animaatiofestivaalilla Saksan Hessenissä, seitsemättä kertaa. Kun mukaan laskee sen reilun viikon, jonka kerran istuin Stuttgartissa valintalautakunnan jäsenenä, olen viettänyt kaupungissa lähes pari kuukautta elämästäni animaatioelokuvia katsomassa. Niin se käy.

Ennen digitaalista levitystä animaatio eli lähinnä festivaaleilla ja varttuneemmat kansalaiset muistavat jopa ajan, jolloin ei vielä saanut videokasettejakaan. Muualla sitä ei käytännössä nähnyt. Jos halusit nähdä alan mestareiden teoksia tai uusinta uutta, festivaalille oli lähdettävä.

Lue lisää…

BlogiKissa nousee

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Etsin kirpputorilta mahdollisimman huonokuntoista kirjaa erästä projektia varten ja löysin Helge Miettusen romaanin ”Sivistynyt kurjuus”. Kiinnostuin tekijästä sen verran, että googletin hänet.

Osoittautui, että Miettunen oli julkaissut ensimmäisen suomalaisen elokuvaestetiikan oppikirjan ”Johdatus elokuvan estetiikkaan” (1949). Hankin sen kirjastosta ja yllätyin. Kirja nimittäin aloittaa elokuvalajien listansa ”piirretystä elokuvasta”.

Lue lisää…

BlogiTalo numero 15

KATARIINA LILLQVISTJos joutuisin inkvisition eteen uskonasioistani, tunnustautuisin todennäköisesti liberaaliksi jungilaiseksi.

Jungin teoriat ihmismielen syvyyksissä elävistä arkkityypeistä ovat vapaasti sovellettavissa myös animaatiodramaturgiaan: niin Lapsi, Varjo, Sankari, Suuri Äiti, viisas Vanhus kuin alati viekas Narrikin löytyvät varmasti tuotannostani, Animuksesta ja Animasta puhumattakaan. Kenties taannoinen kohu samettikorsettiin pukeutuneesta sotamarsalkastani liittyi juuri viimemainittuun: miehen psyyken perukoilla uinuvaan feminiiniseen kaksoisolentoon, jonka ulospääsy haarniskasta on usein kohtalaisen ummetuksen takana.

Lue lisää…

PinnallaAnimatricksin uuden ilmeen tekijät

Ville Salervo (oik.) teki ilmeen, Olli Kilpi vastasi 3D-tuotannosta ja animoinnista.

Olli Kilpi (vas.) vastasi 3D-tuotannosta ja animoinnista, Ville Salervo teki ilmeen.

Animatricksin maaliskuussa 2013 uudistuneen ilmeen takana on luovaan ja tuoreeseen audiovisuaaliseen tarinankerrontaan keskittyvä Anima Boutique. Anima Boutique on viiden toimintavuotensa aikana tehnyt niin mainoksia, kuvituksia, musiikkivideoita kuin lyhytelokuviakin.

Animatricksin visuaaliset uudistukset suunnittelivat ja toteuttivat Ville Salervo (ilme) ja Olli Kilpi (3D-tuotanto ja animointi).

BlogiRaati koostuu ihmisistä

MIIA TERVO

MIIA TERVO

Olen pahoillani, etten voi sanoa olevani intellektuelli, sivistynyt arvovaltainen juryn jäsen. Voin sanoa olevani ihminen, joka haluaa tietää millaista muissa tai muiden maailmoissa on – siten olen yhteydessä tähän maailmaan, muihin ihmisiin ja itseeni. Tästä yhteydestä syntyy kokemus, mikä tuntuu katsottuaan elokuvan, jonka maailmassa eli hetken.

Elokuvantekijänä juryssä istuminen oli kyllä mielenkiintoista! Miten vaikeaa ja helppoa se yhtä aikaa onkaan. Taide ei ole urheilua – on paljon helpompi todeta, kuka voitti hiihtokilpailun, kuin kuka voittaa palkinnon elokuvafestivaaleilla. Olen hiihtänyt kilpaa ja nyt teen elokuvia. Ensi kerralla kun/jos elokuvani on jossain festivaaleilla, missä se mahdollisesti saa tai ei saa palkinnon – tiedän, miten tuuripeliä on, millaisia ihmisiä raadissa istuu.

Lue lisää…

BlogiJapanin vaihtoehtoisen animaation uusi aalto on järisyttävän hyvää

ELLI VUORINEN

ELLI VUORINEN

Välillä tuntuu elokuvafestivaaleilla animaatioita katsoessaan aistivansa tiettyjä trendejä, usein toistuvia teemoja, tyylejä ja tekniikoita. Japanilainen vaihtoehtoinen animaatio on aina ollut oman polkunsa kulkija. En tiedä johtuuko se satoja vuosia vanhoista kansansaduista ja hahmoista vai japanilaiselle kulttuurille tyypinomaisesta sosiaalisesta rajoittuneisuudesta, joka pakottaa ihmiset purkamaan patoutumat ja pakkomielteet taiteeseen. Oli miten oli, Japani on mitä inspiroivin paikka asua ja tehdä taidetta. Sain kokea sen omakohtaisestikin Tokion animaatiotaideresidenssissä tänä keväänä.

Lue lisää…

BlogiAasiasta kohti globaaleja animaatiotuotantoja

LIISA VÄHÄKYLÄ

LIISA VÄHÄKYLÄ

Animaatioala elää täysin globaalisti. Silti osa suomalaisista animaationtekijöistä kehittelee tuotantojaan joko Suomi-keskeisesti tai etsien mieluisinta yhteistyökumppania läheltä, joko Pohjoismaista tai Keski-Euroopasta. Animaatioalan pitäisi kuitenkin kansainvälistyä voimakkaammin ja ymmärtää, että meidän tärkein ilmansuunta on Aasia.

Finnanimation oli joulukuussa 2010 ensimmäistä kertaa mukana Asia TV Forumissa Singaporessa. Osa tuottajista oli tehnyt tärkeään tv-alan tapahtumaan omia vierailuja, mutta tuolloin toteutimme ensimmäisen suomalaisen ständin yhteistyössä Favexin kanssa.

Lue lisää…

BlogiMestarit laivalla

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Oltiin syyskuussa kymmenen päivää Venäjällä Krok-animaatiofestivaalilla. Se järjestettiin laivalla, joka kulki Pietarista Moskovaan reittiä, jota minun on jälkikäteen ollut mahdotonta hahmottaa. Kyseessä oli näet sellainen kuuri, jonka jäljiltä olin kuukauden päivät psykofyysisesti ns. ”ruvella”.

Festareilla oli kolme kilpailusarjaa: opiskelijatyöt, lopputyöt ja ensimmäiset koulunjälkeiset elokuvat. Laivan matkustajakunta oli kaksijakoista: toisaalta nuoria animaatio-opiskelijoita, toisaalta kokeneita alan konkareita, kuten Juri Norstein, Eduard Nazarov, Max Howard, Konstantin Bronzit ja Igor Kovaljov.

Lue lisää…

PinnallaAvoimia työpaikkoja Roviolla

Oletko sinä mukana seuraavassa menestystarinassa? Angry Birdsin ja maaliskuussa julkaistun AB Toons -animaatiosarjan takana oleva pelinkehittäjäyhtiö Rovio kasvaa ja etsii jatkuvasti uusia kykyjä. Tällä hetkellä haussa ovat mm. storyboard artist ja art director animaatiotiimiin Espooseen. Tutustu avoimiin paikkoihin täällä ja Facebookin Animation Jobs in Finland -ryhmässä!