Virta
In English

Festivaalien taika ei haihdu

HEIKKI JOKINEN

HEIKKI JOKINEN

Olin juuri viikon Stuttgartin animaatiofestivaalilla Saksan Hessenissä, seitsemättä kertaa. Kun mukaan laskee sen reilun viikon, jonka kerran istuin Stuttgartissa valintalautakunnan jäsenenä, olen viettänyt kaupungissa lähes pari kuukautta elämästäni animaatioelokuvia katsomassa. Niin se käy.

Ennen digitaalista levitystä animaatio eli lähinnä festivaaleilla ja varttuneemmat kansalaiset muistavat jopa ajan, jolloin ei vielä saanut videokasettejakaan. Muualla sitä ei käytännössä nähnyt. Jos halusit nähdä alan mestareiden teoksia tai uusinta uutta, festivaalille oli lähdettävä.

Lue lisää…

Kissa nousee

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Etsin kirpputorilta mahdollisimman huonokuntoista kirjaa erästä projektia varten ja löysin Helge Miettusen romaanin ”Sivistynyt kurjuus”. Kiinnostuin tekijästä sen verran, että googletin hänet.

Osoittautui, että Miettunen oli julkaissut ensimmäisen suomalaisen elokuvaestetiikan oppikirjan ”Johdatus elokuvan estetiikkaan” (1949). Hankin sen kirjastosta ja yllätyin. Kirja nimittäin aloittaa elokuvalajien listansa ”piirretystä elokuvasta”.

Lue lisää…

Talo numero 15

KATARIINA LILLQVISTJos joutuisin inkvisition eteen uskonasioistani, tunnustautuisin todennäköisesti liberaaliksi jungilaiseksi.

Jungin teoriat ihmismielen syvyyksissä elävistä arkkityypeistä ovat vapaasti sovellettavissa myös animaatiodramaturgiaan: niin Lapsi, Varjo, Sankari, Suuri Äiti, viisas Vanhus kuin alati viekas Narrikin löytyvät varmasti tuotannostani, Animuksesta ja Animasta puhumattakaan. Kenties taannoinen kohu samettikorsettiin pukeutuneesta sotamarsalkastani liittyi juuri viimemainittuun: miehen psyyken perukoilla uinuvaan feminiiniseen kaksoisolentoon, jonka ulospääsy haarniskasta on usein kohtalaisen ummetuksen takana.

Lue lisää…

Raati koostuu ihmisistä

MIIA TERVO

MIIA TERVO

Olen pahoillani, etten voi sanoa olevani intellektuelli, sivistynyt arvovaltainen juryn jäsen. Voin sanoa olevani ihminen, joka haluaa tietää millaista muissa tai muiden maailmoissa on – siten olen yhteydessä tähän maailmaan, muihin ihmisiin ja itseeni. Tästä yhteydestä syntyy kokemus, mikä tuntuu katsottuaan elokuvan, jonka maailmassa eli hetken.

Elokuvantekijänä juryssä istuminen oli kyllä mielenkiintoista! Miten vaikeaa ja helppoa se yhtä aikaa onkaan. Taide ei ole urheilua – on paljon helpompi todeta, kuka voitti hiihtokilpailun, kuin kuka voittaa palkinnon elokuvafestivaaleilla. Olen hiihtänyt kilpaa ja nyt teen elokuvia. Ensi kerralla kun/jos elokuvani on jossain festivaaleilla, missä se mahdollisesti saa tai ei saa palkinnon – tiedän, miten tuuripeliä on, millaisia ihmisiä raadissa istuu.

Lue lisää…

Japanin vaihtoehtoisen animaation uusi aalto on järisyttävän hyvää

ELLI VUORINEN

ELLI VUORINEN

Välillä tuntuu elokuvafestivaaleilla animaatioita katsoessaan aistivansa tiettyjä trendejä, usein toistuvia teemoja, tyylejä ja tekniikoita. Japanilainen vaihtoehtoinen animaatio on aina ollut oman polkunsa kulkija. En tiedä johtuuko se satoja vuosia vanhoista kansansaduista ja hahmoista vai japanilaiselle kulttuurille tyypinomaisesta sosiaalisesta rajoittuneisuudesta, joka pakottaa ihmiset purkamaan patoutumat ja pakkomielteet taiteeseen. Oli miten oli, Japani on mitä inspiroivin paikka asua ja tehdä taidetta. Sain kokea sen omakohtaisestikin Tokion animaatiotaideresidenssissä tänä keväänä.

Lue lisää…

Aasiasta kohti globaaleja animaatiotuotantoja

LIISA VÄHÄKYLÄ

LIISA VÄHÄKYLÄ

Animaatioala elää täysin globaalisti. Silti osa suomalaisista animaationtekijöistä kehittelee tuotantojaan joko Suomi-keskeisesti tai etsien mieluisinta yhteistyökumppania läheltä, joko Pohjoismaista tai Keski-Euroopasta. Animaatioalan pitäisi kuitenkin kansainvälistyä voimakkaammin ja ymmärtää, että meidän tärkein ilmansuunta on Aasia.

Finnanimation oli joulukuussa 2010 ensimmäistä kertaa mukana Asia TV Forumissa Singaporessa. Osa tuottajista oli tehnyt tärkeään tv-alan tapahtumaan omia vierailuja, mutta tuolloin toteutimme ensimmäisen suomalaisen ständin yhteistyössä Favexin kanssa.

Lue lisää…

Mestarit laivalla

TAPANI TOLONEN

TAPANI TOLONEN

Oltiin syyskuussa kymmenen päivää Venäjällä Krok-animaatiofestivaalilla. Se järjestettiin laivalla, joka kulki Pietarista Moskovaan reittiä, jota minun on jälkikäteen ollut mahdotonta hahmottaa. Kyseessä oli näet sellainen kuuri, jonka jäljiltä olin kuukauden päivät psykofyysisesti ns. ”ruvella”.

Festareilla oli kolme kilpailusarjaa: opiskelijatyöt, lopputyöt ja ensimmäiset koulunjälkeiset elokuvat. Laivan matkustajakunta oli kaksijakoista: toisaalta nuoria animaatio-opiskelijoita, toisaalta kokeneita alan konkareita, kuten Juri Norstein, Eduard Nazarov, Max Howard, Konstantin Bronzit ja Igor Kovaljov.

Lue lisää…

Luentopiirtely ja muu luova joutilaisuus

Reetta_hietaranta

REETTA HIETARANTA

Tilasimme luokkalaistemme kanssa kimpassa The Animator’s Survival Kit – opukset. Aikamoiset tiiliskivet, animaattorin raamatut. Kiitti vaan vinkistä Elli Vuorinen, todella on ”kevyttä” iltalukemista. Sattui kuitenkin sopivasti, että kirja saapui syntymäpäiväni aikoihin. Olin kiva ja kirjoitin itselleni terveiset alkulehdelle:

”Hyvää syntymäpäivää
pikku-Reetta-ekaluokkalaiselleni! ”
(Tässä kohtaa huutomerkin pisteeksi piirsin sydämen)

Lue lisää…

Euroopan unioni muuttuu, animaatio pysyy

SAMSUNG ELECTRONICS

HEIKKI JOKINEN

Animaatiolla on merkittävä asema Euroopan unionin jakamassa tuessa. Ei niin, että tuki olisi ylitsepursuavan runsasta, vaan niin, että se on jatkunut vakaasti, aina Media-ohjelmien alusta asti.

Eri nimillä kulkenut Media kokoaa siipiensä suojaan EU:n av-alan tukimuodot. Tammikuussa 1991 alkaneella hankkeella on nyt meneillään neljäs ohjelma, Media 2007. Sen tämän vuoden loppuun ulottuvan seitsemän toimintavuoden aikana av-tuotannon tukeen käytetään 755 miljoonaa euroa.

Lue lisää…

Mikä ihmeen kollektiivi?

ELLI VUORINEN

ELLI VUORINEN

Viime aikoina olen saanut kuulla kyllästymiseen asti uuden sukupolven businessvetoisesta luovien alojen yrittäjyydestä. Kollektiiveja syntyy kuin sieniä sateella talouden epävakaalla maaperällä ja pätkätyöläisyyden lisääntyessä. Kollektiivi-termin käyttö on viime aikoina lisääntynyt ja aina sitä ei erota yrityksestä tai voittoa tavoittelemattomasta yhdistyksestä.

Lue lisää…